W 2017 roku firma Syngenta obchodzi 150. jubileusz powstania działu nasion warzyw.
Syngenta jest jednym z wiodących producentów nasion warzyw na świecie. Dział Warzywny firmy zatrudnia ponad 2400 pracowników, a centra dystrybucji oraz Badań i Rozwoju znajdują się w 30 krajach. W swoim portfolio Syngenta posiada około 2500 odmian trzydziestu różnych gatunków upraw. Na świecie firma zajmuje pierwszą pozycję w sprzedaży nasion kapustnych, dyniowatych i kukurydzy cukrowej, a drugą w nasionach pomidora i słodkiej papryki. W Polsce Syngenta jest liderem sprzedaży nasion papryki, kukurydzy słodkiej, brokułu, cukinii oraz kalafiorów wiosennych i letnich. Specjalizuje się w nasionach roślin kapustnych i jako jedyna na polskim rynku oferuje odmiany odporne na kiłę kapusty.
Tomasz Górski, Vegetable Seeds BU Commercial Manager odpowiedzialny w Syngenta za Polskę, kraje bałtyckie, Czechy i Słowację mówi: „Jesteśmy bardzo dumni z naszego długiego dziedzictwa w produkcji nasion warzyw. Od wielu pokoleń wprowadzamy innowacyjne rozwiązania, aby zaspokoić potrzeby producentów i konsumentów na całym świecie. Dziś, jeszcze bardziej niż kiedykolwiek, koncentrujemy się na oferowaniu innowacji naszym klientom i całemu łańcuchowi wartości, aby sprostać społecznemu zapotrzebowaniu na smaczne, pożywne i wysokiej jakości warzywa dostępne przez cały rok”.
Przykładami wprowadzonych przez Syngenta innowacji są m.in. pierwsza papryka bezpestkowa oraz brokuł odmiany Monflor F1 – niezwykle zielony, o wysokiej i stałej jakości różyczki oraz dłuższej łodyżce. Dzięki tym cechom warzywo spełnia oczekiwania zarówno producentów jak i konsumentów, którzy cenią brokuły o głębokiej, zielonej barwie i doskonałym smaku. W portfolio firmy znajdują także różnorodne odmiany coraz bardziej popularnych pomidorów koktajlowych, w tym oryginalny czarny MiniKumato o niezwykle słodkim smaku oraz soczystym i zwartym miąższu.
Opracowując nowe odmiany nasion Syngenta ma na uwadze nie tylko smak, jakość, trwałość i wygląd warzyw, ale także większy plon, odporność na choroby i szkodniki, łatwy zbiór, mycie, przetwarzanie i pakowanie. Postępy w innowacjach firma prezentuje co roku na wydarzeniu o nazwie Fields of Innovation w holenderskim mieście Wervershoof. Tegoroczna edycja, zaplanowana na 26-28 września, będzie okazją do zapoznania się z ponad 180 odmianami warzyw kapustnych i 70 odmianami warzyw liściastych. Wśród nich znajdą się różnobarwne kalafiory, czerwona brukselka, wieloróżyczkowe brokuły oraz cała kolekcja sałat, w tym bardzo odporne na mączniaka rzekomego sałaty rzymska, batawska oraz babyleaves.
„Od wielu lat obserwujemy rynek i dostosowujemy się do lokalnych wymagań mając do dyspozycji najbardziej wyspecjalizowanych ekspertów w branży”, mówi Tomasz Górski. „Konsumentów coraz bardziej interesuje zdrowa żywność, wytworzona zgodnie z zachowaniem zasad produkcji zintegrowanej i oparta na odpowiedniej technologii ochrony roślin.” Aby pomóc producentom spełnić wysokie oczekiwania klientów i uzyskać jak najlepszy plon z odmian Syngenta, firma prowadzi szereg ciekawych projektów. Wśród nich znajdują się m.in. EasyBroQ – połączenie nowych odmian oraz specjalnie skonstruowanego kombajnu do zbioru i różyczkowania brokułów bezpośrednio na polu, a także Onion Leader – doradczy program skierowany do najlepszych producentów cebuli, poprzez który Syngenta pomaga im w uzyskiwaniu wysokich i dobrej jakości plonów.
Historia działu nasion warzyw Syngenta sięga 1867 roku, kiedy to dwóch holenderskich przedsiębiorców o nazwiskach Sluis i Groot założyło spółkę eksportującą nasiona kapusty. Od tamtej pory miało miejsce kilka fuzji i przejęć. W 1963 roku Sluis & Groot została częścią Zaadunie BV, a tę z kolei w 1980 roku kupiła szwajcarska spółka Sandoz. 16 lat później doszło do połączenia Sandoz z CIBA i powstania firmy Novartis. W 2000 roku doszło do fuzji działów rolniczych Novartis i Astra Zeneca, w efekcie której powstała Syngenta.